دوشنبه 10 ارديبهشت 1403   10:34:34
گروه ریاضیگروه ریاضی
اطلاعيه‌هاي گروه رياضياطلاعيه‌هاي گروه رياضي
1394/1/24 دوشنبه گروه رياضي معرفي گروه رياضي


§

رياضيات شانه زلف پريشان عالم است.

رياضيات ملکه دانايي است(گاوس)

رياضيات مادر علوم است.

رياضيات علم مطالعه کميت ها، ساختارها، فضاها و تغييرات است.

رياضيات بدنبال يافتن الگوها، طرح حدس ها و اثبات منطقي آنها به کمک اصول و تعاريف است.

امروزه رياضيات ابزار اساسي در بسياري از زمينه هاي علمي از جمله علوم طبيعي، مهندسي،پزشکي و علوم اجتماعي است. رياضيات کاربردي به آن شاخه از رياضيات گفته مي شود که با کاربرد رياضي در ساير علوم سروکار دارد و با بکاربردن کشفيات رياضي در ساير علوم، مسائل آنان را حل و گاهي زمينه ساز تعريف رشته هاي و گرايش هاي جديد مي گردد. رياضي دانان همچنين به تحقيق و پژوهش در رياضي براي توسعه دروني رياضي (رياضي محض) مشغول اند. رياضياتي که در آن هدف، کاربرد نيست .اگر چه اغلب، کاربردهاي بسياري از يافته هاي رياضي که ابتدا بعنوان رياضي محض منظور شده اند کشف مي گردد. بهمين دليل گاهي رياضي محض امروز را رياضي کاربردي آينده مي گوييم. همچنانکه اغلب داستان ها و فيلم هاي تخيلي، چشم انداز تکنولوژي آينده را ترسيم مي نمايند.

اين ويژگي هاي رياضيات است که مي تواند هر ذهن تشنه حقيقتي را سيراب کند. در رياضيات ابتدا همه مفاهيم بدقت تعريف و اصول بدقت بيان مي شوند و نتايج چون از استدلالهاي منطقي نتيجه مي شوند قطعي هستند و مورد مناقشه قرار نمي گيرند.به همين دليل در همه علوم تلاش بر اين است تا براي موضوعات علمي الگوهاي رياضي تعريف شوند. اقدامي که در رشته هاي مهندسي با موفقيت صورت پذيرفته و در قرون اخير انقلابي در صنعت و فناوري ايجاد کرده است. ازديدگاه فلسفهء علم، دانشي مراحل ترقي خود را طي نموده است که بتواند مفاهيم خود را کمي کند.کمي شدن مفاهيم باعث ورود رياضيات جديد به درون دانش طبيعي مي شود.آثار اين تلاش را در علوم پزشکي نيز در زمينه هايي مانند زيست فناوري مي تواند مشاهده کرد همچنين همه ساله دانشجوياني را داريم که آزمون دوره کارشناسي ارشد در رشته غير از رياضي (مهندسي ، علوم انساني) شرکت مي کنند و پذيرفته مي شوند.

گروه رياضي دانشگاه قم

در سال 1376 فعاليت خود را آغاز کرد. پس از چند سال فعاليت موفقيت آميز در گرايشهاي مختلف دوره کارشناسي، از سال 1386 دوره کارشناسي ارشد رياضي نيز در اين گروه دائر گرديد. پس از آن با عنايت به موفقيت ها و توان و امکانات موجود در گروه به ويژه اعضاي هيات علمي توانمند، مجوز برگزاري دوره دکتري رياضي نيز در سال 1390 از دفتر گسترش آموزش عالي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري اخذ و اولين آزمون ورودي دوره دکتري رياضي در بهمن 1390 برگزار و از اول مهر ماه همان سال گروه به تربيت دانشجويان دکتري پرداخت.


مديران محترم گروه رياضي از ابتدا تا کنون:
دکتر محمود پورغلامحسين 77-1376
دکتر محمد حسن نادري 79-1377
دکتر مهرداد تقي پور85-1381
دکتر علي اصغر فروغي 88-1385
دکتر سيد محمد طباطبايي 1390-1388
دکترمحمود پورغلامحسين 91 -90
دکتر سيد علي موسوي 91 تا ....

  • آدرس: ايران - قم - جاده قديم اصفهان -دانشگاه قم - دانشکده علوم-گروه رياضي
    تلفن تماس +98 2532103050 :



تعداد بازديد اين صفحه: 5119
ديگر بخش ها درباره دانشگاه قم سامانه هاپيوندهاي مفيدارتباط با ما
آدرس پستي: قم - بلوار الغدير - بعد از شهرك قدس - دانشگاه قم
كدپستي: 3716146611
تلفن : 32103000- 025
فكس : 32854499- 025
پست الكترونيكي:
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (Qomuniguest)

گروه ریاضی - دانشکده علوم پایه دانشگاه قم
مجری سایت : شرکت سیگما