تخلف اداري اعمالي است که مستخدم در زمان برقراري رابطه استخدامي ( آزمايشي ، قطعي ، قراردادي و رسمي ،ثابت و يا دائم)مرتکب گردد. رسيدگي به پرونده هائي که ارتکاب تخلف مربوط به زمان قبل از استخدام افراد باشد وجاهت قانوني ندارد.براي توضيح بيشتر ميتوان بيان نمود که هر گونه اعمال، رفتار و گفتاري که حيثيت و موقعيت اداري کارمند را خدشه دار نموده و موجبات نقص حقوق اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي و هم چنين قوانين و مقررات را فراهم آورد و به موجب قانون رسيدگي به تخلفات اداري براي آن مجازات اداري در نظر گرفته شده باشد تخلف اداري ناميده مي شود. به لحاظ اهميتي که حيثيت شغلي مستخدمين دولت، اموال دولتي و ....... داراست، تخلفات اداري در ماده 8 قانون رسيدگي به تخلفات اداري و در 38 بند احصاء شده که برخي از اين تخلفات داراي وصف مجرمانه است. در ماده 2 دستور العمل رسيدگي به تخلفات اداري، تخلف اداري به صورت زير تعريف شده است:
تخلف اداري عبارتست از ارتکاب اعمال و رفتار نادرست توسط مستخدم و عدم رعايت نظم و انضباط اداري که منحصر به موارد مذکور در قانون رسيدگي به تخلفات اداري ميباشد و به دو دسته قصور و تقصير تقسيم ميشود:
الف) قصور عبارتست از کوتاهي غير عمدي در انجام وظايف اداري محوله.
ب) تقصير عبارتست از نقض عمدي قوانين و مقررات مربوط.